| Prawo Zamówień Publicznych W sierpniu 2005 r. weszła w życie względem Rzeczypospolitej Polskiej Konwencja haska w sprawie zniesienia wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych. Konwencja ta zastępuję dotychczas stosowan± legalizację konsularn± tzw. klauzul± apostille tzn. po¶wiadczeniem w specyficznej formie, przewidzianej w zał±czniku do Konwencji. O niektórych skutkach i kłopotach ze stosowaniem nowych przepisów pisz± Magdalena Czajkowska i Paweł Czubik w artykule „O nadużywaniu klauzuli apostille z Konwencji haskiej w zamówieniach publicznych”. |
|
|
Przepisy o zamówieniach publicznych wyróżniaj± wiele rodzajów ogłoszeń, których dokonać musi zamawiaj±cy w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadziła sporo zmian w tym zakresie. Omówieniu tej różnorodno¶ci po¶więcony jest artykuł Józefa Edmunda Nowickiego „Ogłoszenia w zamówieniach publicznych”. |
|
Z kolei Zbigniew Raczkiewicz w opracowaniu „Ocena sytuacji ekonomicznej i finansowej oferentów” prezentuje, w jaki sposób można dokonać uproszczonej analizy sytuacji ekonomicznej i finansowej oferentów na podstawie danych zawartych w ich bilansie rocznym. |
|
Z klasycznego ujęcia prawa cywilnego i stosunku cywilnoprawnego wynika, że podmioty tego prawa s± równorzędne, żaden z nich nie ma prawa władczego, jednostronnego kształtowania sytuacji prawnej drugiego i każdemu przysługuje równa ochrona prawna. W zamówieniach publicznych zasada ta doznaje jednak w wielu przypadkach ograniczenia. Omawia je Anna Specht-Schampera w artykule „Umowa jako czę¶ć specyfikacji istotnych warunków zamówienia”. |
|
Czę¶ć praktyczn± otwiera opracowanie Marka Kole¶nikow „Okiełznanie nowelizacji 2006 r. – zmiany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia”, które, jak wskazuje tytuł, dotyczy zmian wprowadzonych przez ostatni± nowelizację Prawa zamówień publicznych w zakresie składników i tre¶ci specyfikacji istotnych warunków zamówienia. |
|
Czy dopuszczalne jest zawarcie aneksu do umowy o zarz±dzanie nieruchomo¶ciami przedłużaj±cego termin trwania umowy bez zmiany warto¶ci ofertowej zamówienia? Czy istnieje możliwo¶ć zmniejszenia przez zamawiaj±cego zakresu rzeczowego zamówienia przy równorzędnym proporcjonalnym zmniejszeniu przez zamawiaj±cego wynagrodzenia? Jak zwykle na te i inne pytania nie zabraknie odpowiedzi. Tym razem udziela ich Agnieszka Kurowska. |
|
Jednym z głównych założeń, na których oparto nowelizację Prawa zamówień publicznych było uproszczenie i odbiurokratyzowanie procedur udzielania zamówień. Dla realizacji tego założenia ustawodawca uznał za konieczne dokonanie zmian w tzw. warto¶ciach progowych stosowania ustawy. Omawia je Barbara Wysocka w opracowaniu „Nowe warto¶ci progowe stosowania przepisów o zamówieniach publicznych”. |
|
W dziale orzecznictwo Grzegorz Wicik dokonał bardzo użytecznego w praktyce wyboru orzecznictwo s±dów okręgowych z zakresu zamówień publicznych. |
|
Grzegorz Wicik Redaktor Naczelny "Prawa Zamówień Publicznych" |
|
Dalsze informacje... |
2006-06-30 Instytut Zamówień Publicznych |